کتاب سینمای آکی کوریسماکی؛ ماجرای یک فیلمسازِ مُخالفخوان
آکـی کوریسمـاکی یک نویسنـده برجستـه و رازآلـود اسـت که ادعـا میکند فیلمهایش یک شوخی است. او از سال 1983، فیلمهایی با سبک کلاسیک تهیه کرده که حاوی ارجاعات سینهفیلی به تاریخ فیلم است. کوریسماکی توانسته مخاطبان بینالمللی هنری را با خود همراه و جوایز زیادی کسب نماید و در این راه بر کارگردانانی چون جیم جارموش ، کوئنتین تارانتینو و وس اندرسون تأثیر گذاشته است. بااینحال، او اغلب بهعنوان تنهاترین و نوستالژیکترینِ اهل فنلاند توصیف میشود (بهجز زمانی که فیلمهای خود را تبلیغ و اظهارات سیاسی بیان میکند یا با مشاغل متعدد خود سرگرم است). آکی کوریسماکی همچنین در مقام یک فرد سنتشکن و نامتعارف شناخته میشود که بهخاطر اقدامات و اظهارات عجیبوغریب معروف است.«سینمای آکی کوریسماکی» اولین مطالعه جامع انگلیسی این کارگردان مرکزگریز است. این کتاب باتکیهبر رویکردهای بازنگرانه در تولید فیـلـم (مؤلف)، متـن که فیلـمسـاز و فیلـمهایـش را با داسـتــانهـا پـیـونـد میزند و مسائل مربوط به زیبــاییشناسی و تاریــخ سینـما، نوستالژی، مدرنیته متأخر، سیاست، تجارت، جشنوارههای فیلم و سینمای ملی را مطرح میسازد.اَندرو نِستینگِن دانشیار مطالعات اسکاندیناوی در دانشگاه واشنگتن است و در آنجا به تدریس مطالعات فنلاندی، فیلم، ادبیات و نظریه فرهنگی مشغول است. از کتابهای دیگر او میتوان به موارد پیشرو اشاره داشت: جنایت و فانتزی در اسکاندیناوی، سینمای فراملی در شمال جهانی (با همکاری ترور الکینگتون) و داستان جنایی اسکاندیناوی (با همکاری پائولا آرواس).
لطفا گزینههای مورد نظر خود را انتخاب کنید. با تغییر گزینهها قیمت ممکن است تغییر کند.
حجم
۲۶۶صفحهقطع
رقعی۱۴×۲۱ سانتیمترناشر
پنگوئن آبیمترجم
آرش حسنپور، امیر هوشنگ مولاییچاپ
اول۱۴۰۰
نویسنده و کارگردان
آکی کوریسماکی
آکی اولاوی کائوریسماکی [یا کوریسماکی، به معنای تپه گوزن] (۴ آوریل ۱۹۵۷) فیلمساز و مستندساز فنلاندی است. کوریسماکی دانشآموخته رشته مطالعات رسانهای در دانشگاه تامپره فنلاند است که پس از تحصیلات مستقیم وارد این حرفه نشد اما چندی بعد کارش را با تاسیس یک شرکت تولید و توزیع فیلم به همراه برادرش پی گرفت. اولین اثر اولیه مستقل او اقتباسی متمایز از «جنایات و مکافات» اثر داستایوسفکی که در سال ۱۹۸۳ عرضه شد. سبک کارهای کوریسماکی تحت تأثیر فیلمسازان مشهور فرانسوی ژان-پیر ملویل و روبر برسون قرار گرفتهاست. بخش عمدهای از کارهای وی در شهر هلسینکی شکل میگیرد. کائوریسماکی در مصاحبهای گفتهاست که ورودش به عرصه سینما صرفاً بر حسب اتفاق بوده و پیش از آن، به کارهای ساختمانی میپرداختهاست. او را میتوان مهمترین فیلمساز تاریخ سینمای فنلاند بهشمار آورد. ساختههای او روحیه ساده و درعینحال لحنی سرد را ارائه میکنند و سعی دارد در آثارش مینیمالیست بودن را حفظ نماید. او در آثارش به فرهنگهای عوام و والا میپردازد.